Marta Grzywacz (1983) — mezzosopran
Improwizatorka (głos, fortepian, ruch). Absolwentka i wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Umiejętności wykonawcze i twórcze doskonaliła w Polsce między innymi pod okiem Szábolcs’a Esztényi’ego i Teresy Manasterskiej (improwizacja, fortepian), a także w Estonii w klasie improwizacji fortepianowej Anto Petta oraz improwizacji wokalnej Anne Lis-Poll. Dużą rolę w rozwoju swojej muzykalności przypisuje kursom odbytym w Intytucie Emila Jaques – Dalcroze’a w Genewie, skupionym wokół pogłebiania rozumienia muzyki poprzez pracę z ruchem ciała.
W 2012 roku zdobyła tytuł Instant Composer oraz II nagrodę w konkursie dla improwizujących (na fortepianie) kompozytorów na festiwalu Transatlantyk, w Poznaniu.
Od 2013 jest związana z Hashtag Ensemble, kolektywem wykonującym muzykę współczesną. Efektem współpracy z częścią zespołu są dwie płyty z muzyką improwizowaną: “Visegrad Songs” (2015, Requiem Records), dobrze odebraną podczas koncertów w Polsce, na Węgrzech i na Białorusi oraz “Witkacy” (2018), będącą zapisem koncertu, odbywającego się w ramach cyklu Partytury fotograficzne. Również u boku Hashtag Ensemble dokonała nagrania unikatowej wczesnej kompozycji Jana Ekiera, stanowiącej muzyczną część spektaklu Tadeusza Kantora pt. “Śmierć Fauna”. Od początku istnienia zespołu aktywnie działa również na polu edukacji kulturalnej najmłodszych, angażując się jako wykonawca i animator podczas koncertów dla dzieci organizowanych w Centrum Sztuki Współczesnej.
W 2014 wraz z Tadeuszem Sudnikiem i Andrzejem Rejmanem nagrała płytę Shahmat, na której pojawił się jej nieszablonowo improwizujący głos. W 2015 roku jako improwizująca pianistka i wokalistka zagościła na płycie “Case of surprise” grupy The Intuition Orchestra, wydanej nakładem wydawnictwa For Tune, ujawniając także swoje skłonności poetyckie. W 2017 współtworzyła i wykonywała utwór audiosceniczny Wojciecha Błażejczyka „Wytrącone z równowagi” prezentowany podczas festiwalu Audio Stage, debiutując w działaniach z pogranicza performensu, aktorstwa i muzyki. W ramach festiwalu Ad Libitum (2017) występowała wraz z innymi zaproszonymi muzykami u boku legendarnej kontrabasistki Joëlle Léandre. Jej improwizujący głos zagościł także w performatywnym projekcie holenderskiego artysty Abnera Preis’a “Duch drzew” realizowanym w ramach rezydencji w Centrum Sztuki Współczesnej. Ponadto wykonywała partię głosu w utworach takich kompozytorów jak George Crumb, Ryszard Borkowski, Alejandro Iglesias Rossi, Wojciech Błażejczyk, Dariusz Przybylski, Agnieszka Stulgińska, Ignacy Zalewski. Występowała na Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, festiwalu Musica Electronica Nova, na Warszawskiej Jesieni, na festiwalu Nowe Epifanie.
Na co dzień prowadzi zajęcia muzyczno-ruchowe dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a także przygotowuje przyszłych nauczycieli do prowadzenia tego typu zajęć.
Zdarza się, że pisze wiersze ku refleksji najbliższych.