Hashtag Ensemble - kooperatywa muzyczna, założona i kierowana przez flecistkę Anię Karpowicz, działająca od 2013 roku. Inicjatywa łączy wybitnych młodych wykonawców i kompozytorów. Członkowie Hashtag Ensemble mają w dorobku łącznie 259 prawykonań i 180 nagród w konkursach jako wykonawcy muzyki klasycznej i współczesnej. Działalność Hashtag Ensemble opiera się na tworzeniu egalitarnych struktur w oparciu o wielopłaszczyznowe aktywności członków kooperatywy oraz na budowaniu programów zasadzonych na czytelnych - najczęściej pozamuzycznych - kontekstach.

Grupa Hashtag Ensemble występuje na festiwalach muzyki klasycznej i współczesnej: Sacrum Profanum (2018), POLIN Music Festival (2018), Tallin Afekt Festival (2018), Poznańska Wiosna Muzyczna (2016), Musica Electronica Nova (2015), Ogrody Muzyczne (2015), Warszawskie Spotkania Muzyczne (2018, 2014), koncertuje w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego (2017, 2016), Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN (2018, 2016), Solti Hall w Budapeszcie (2016), Filharmonii Narodowej w Mińsku (2016), Sali Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej (2014-2018), Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (2014, 2015, 2018), a także w klubach muzycznych, m.in. Meskalina w Poznaniu (2016), czy Boogaloo w Warszawie (2016), a swoją działalność zainaugurowała koncertem w warszawskim klubie Skwer (grudzień 2013).

Hashtag Ensemble ma w repertuarze utwory klasyków muzyki XX wieku: Petera Maxwella Daviesa, Louisa Andriessena, Georga Crumba, Gerarda Griseya, Steva Reicha, zespół intensywnie współpracuje także z polskimi kompozytorami poszerzając repertuar o nowe pozycje, w latach 2014-2017 w wykonaniu kooperatywy zabrzmiały 22 prawykonania.

Ważną sferą działalności Hashtag Ensemble jest improwizacja, co znajduje swój wyraz na pierwszej płycie zespołu „Visegrad Songs” wydanej przez Requiem Records Opus Series (2015). Poza „Piosenkami Wyszehradzkimi” grupa Hashtag Ensemble improwizowała do muzyki Bartoka, tradycyjnych piosenek warszawskich, do prac artystów sztuk wizualnych senegalskiego El Sy, brazylijskiej Laury Limy, czy amerykańskiej Jenny Holzer, a także wystąpiła w cyklu Partytury Fotograficzne realizując program #WITKACY do autoportretów Stanisława Ignacego Witkiewicza. Płyta #WITKACY ukazała się cyfrowo 14 kwietnia 2018, a koncert promujący wydawnictwo odbył się w Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie w ramach cyklu SOUNDLAB.

Hashtag Ensemble angażuje się w edukację artystyczną, od 2016 roku realizuje regularny cykl edukacyjnych koncertów z muzyką współczesną w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, w ramach projektu Smykowizje. Tylko w roku 2017 grupa zagrała 34 koncerty dla ponad 1000 rodzin prezentując utwory m.in. G. Crumba, L. Andriessena, A. Schoenberga, czy K. Pendereckiego oraz wielu młodych kompozytorów polskich.

Grupa Hashtag Ensemble wykonywała finałowe kompozycje w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. T. Bairda (w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie, 2017) i XV Międzynarodowym Konkursie im. T. Serockiego (w Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie, 2017).

Hashtag Ensemble nagrywa dla Polskiego Radia oraz współpracuje z polskimi scenami teatralnymi. Zespół nagrał muzykę Jana Ekiera do spektaklu Tadeusza Kantora “Śmierć Fauna” (1945), tworząc część muzyczną wystawy w krakowskiej Cricotece (ekspozycja: maj-sierpień 2018). Muzyka Ignacego Zalewskiego do spektaklu Polskiego Radia „Raj” Dantego w wykonaniu zespołu, została nagrodzona na XV Festiwalu Polskiego Radia i Telewizji Polskiej Dwa Teatry w Sopocie (2015), muzyka Wojciecha Błażejczyka do spektaklu „Księga Dżungli” została nominowana do nagrody Złota Maska (2015).

Szczególnym zaangażowaniem Hashtag Ensemble jest wspieranie i prezentacja dokonań artystycznych Kobiet, co od początku istnienia zespołu znajduje swój wyraz we współpracy z młodymi Kompozytorkami i Artystkami. Hashtag Ensemble na rok 2019 przygotowuje program #MAESTRY w całości złożony z dzieł znakomitych polskich kompozytorek. Jeszcze w roku 2018 na Festiwalu Afekt w Tallinie zespół wykona kompozycje: Jagody Szmytki, Agaty Zubel, Agnieszki Stulgińskiej, Age Veroos oraz Rebeki Saunders.

http://www.hashtag-ensemble.org
http://www.facebook.com/hashtagensemble

Hashtag Ensemble tworzą:

Ania Karpowicz – flet, piccolo, flet altowy
Adam Eljasiński – klarnet, basklarnet
Oliwier Andruszczenko – EWI, duduk, klarnet Es
Wojciech Psiuk – saksofony
Paweł Janas – akordeon, akordeon elektroniczny
Wojciech Błażejczyk – gitara elektryczna, gitara basowa
Krzysztof Kozłowski – fortepian, syntezatory
Dariusz Przybylski – organy Hammonda
Marta Grzywacz – głos
Maciej Nerkowski – baryton
Kamil Staniczek / Kamila Wąsik-Janiak – skrzypce
Agnieszka Guz / Marta Piórkowska – skrzypce
Aleksandra Demowska-Madejska – altówka
Dominik Płociński – wiolonczela
Mateusz Loska – kontrabas
Lilianna Krych – dyrygent

Hashtag Ensemble współpracuje z Piotrem Sałajczykiem (fortepian) i Hubertem Zemlerem (perkusja).

Ważną rolę w historii zespołu odegrali:
Ignacy Zalewski (kompozycja, dyrygentura), Leszek Lorent (perkusja), Aleksander Dębicz (fortepian, improwizacja), Wanda Franek (alt), Jagoda Sudujko (flet), Mateusz Żaboklicki (fotografia), Rafał Gabzdyl (video).



Hashtag Ensemble :: group established by flutist Ania Karpowicz in 2013. The initiative gathers outstanding young musicians and composers. Combined, the members of Hashtag Ensemble have performed individually 259 world premieres of new pieces and have won 180 prizes in classical and contemporary music competitions.

The group appears at the classical and contemporary music festivals: Sacrum Profanum (2018), Warsaw Autumn (2018), POLIN Music Festival (2018), Tallin Afekt Festival (2018), Poznań Spring (2016), Musica Electronica Nova (2015), Musical Gardens (2015), Warsaw Music Encounters (2014). Hashtag Ensemble gives concerts at the Polish Radio’s Concert Studio (2017, 2016), at the Museum of the History of Polish Jews POLIN (2018, 2016), at the Solti Hall in Budapest (2016), at the National Filharmony in Minsk, Belarus (2016), at the Center for Contemporary Art Ujazdowski Castle (2014-2018), at the Concert Hall of the Fryderyk Chopin University of Music in Warsaw (2018, 2016, 2015), the ensemble gives concerts also in music clubs, such as the Meskalina club in Poznań (2016), the Boogaloo club in Warsaw (2016), the Skwer club in Warsaw (2013).

Hashtag Ensemble has a varied repertoire constining of the crucial works of the 20th century’s classical music written by such composers as: Peter Maxwell Davies, Louis Andriessen, Georg Crumb, Gerard Grisey, Steve Reich. The group works also with Polish composers to extend the repertoire with pieces dedicated to young Hashtag Ensemble musicians by Zygmunt Krauze, Piotr Tabakiernik, Agnieszka Stulgińska, Wojciech Błażejczyk, Dariusz Przybylski, Paweł Malinowski and many others.

Improvisation is an important musical activity of the Hashtag Ensemble. It has found expression in the ensemble’s first CD album "Visegrad Songs" published in 2015 by Requiem Records Opus Series. The “Visegrad Songs” have been presented in 7 concert halls during a concert tour in Poland, Hungary and Belarus. Apart from “V4” project, Hashtag Ensemble has improvised to Bela Bartok’s classical music pieces, traditional Warsaw folk songs, the group gave free improvised concerts to the fine art installations at the Ujazdowski Castle, inspired by visual artists such as Senegalese El Sy, Brasilian Laura Lima, or US-based Jenny Holzer. Hashtag Ensemble used the “Photographic Scores” of Stanisław Ignacy Witkiewicz to create the #WITKACY programme published digitally by Requiem Records in April 2018 and premiered with “El-Witkac” concert at the M. Karłowicz Philharmony in Szczecin in frames of the SOUNLAB project.

Hashtag Ensemble is deeply engaged in musical education. Since 2016 Hashtag Ensemble musicians are involved in the educational project Smykowizje at the Center for Contemporary Art Ujazdowski Castle. Only in 2017 the ensemble has taken part in 34 concerts presenting XX- and XXI-century music to over 1000 families.

Hashtag Ensemble makes recordings for the Polish Radio and cooperates with Polish theater scenes. The ensemble recorded theater music written by Jan Ekier to the play “The death of the Faun” by Tadeusz Kantor. The music will be presented in Cricoteka (Cracow) in frames of the Tadeusz Kantor's work exhibition in may 2018. Music by Ignacy Zalewski to the play “Paradise” recorded for the Polish Radio, received a prize during the 15. Two Theaters Festival in Sopot, organized by the Polish Radio and Polish Television (2015). Wojciech Błażejczyk’s music to the play “Jungle Book” was nominated to the Polish “Golden Mask” award in 2015.